donderdag, mei 24, 2007

Lenny de Blenny

Een blenny is een slijmvis, die in een lege kokerworm op de zeebodem leeft:


‘k Woon in een koker en heet Lenny.
Ik ben geen slijmbal maar een blenny.


Neel barbeel

De dame met de sik, dat ben ik. Het is een namelijk een tast-graaf-zoek sik. Ik kronkel ermee over het zand als een soort voelsprieten. Zo zoek ik krabbetjes, wormen en garnalen die zich in het zand verstopt hebben. Als ik zo’n lekker beestje vind, ga ik het met mijn sik opgraven. Ik zwem meestal in een school met andere barbelen en mijn schoolvrienden helpen me graven. Dat gaat makkelijker met zijn allen. Als we het krabbetje of de worm gevonden hebben, moeten we het wel delen, daar ben je ten slotte vrienden voor.
Weet je wat gemeen is? Soms komt er een vreemde vis in onze school mee zwemmen en probeert een garnaaltje dat we uitgraven, af te pikken.

We zijn barbelen, van die gele.
We zullen altijd alles delen.

Een hoofdstuk uit het kinderboek 'Lenny de Blenny' dat deze maand mei bij uitgeverij Nillsson & Lamm verschijnt. Teksten van mij, foto's van de internationaal bekende en bekroonde onderwaterfotograaf Dos Winkel.






Geen opmerkingen: