vrijdag, oktober 14, 2011

Tijd is niks. Plaats bestaat.


 
 
 

Deze regel uit een gedicht van Eva Gerlach is de titel geworden van een bundel met 38 gedichten met natuurfoto's, die Natuurmonumenten heeft uitgegeven voor een bijzondere fietsroute door de natuur van de Zuidwest Veluwe. Een fietskaart is achterin bijgesloten. waarop aangegeven de plekken waar een gedicht gelezen dient te worden (en de natuur bekeken).
De gedichten - door de dichters zelf voorgelezen - zijn te beluisteren op de site van Natuurmonumenten:

http://www.natuurmonumenten.nl/content/test-poezie

Mijn gedicht over de Wodanseiken in Wolfheze kun je horen door op nummer 23 te klikken.

Een Wodanseik spreekt

Nee, Wodan heb ik niet gekend. Van Ingen
en Mesdag, Mauve, Bilders ken ik goed en
ik mocht ze hier herhaaldelijk ontmoeten,
terwijl ze werkten aan hun tekeningen.

Het Gelders Barbizon in schilderskringen.
Omringd door heide waar de blaarkop wroet en
een hazelworm vlucht op verloren voeten.
De beek waar soms ranonkels openspringen.

Hier staan de eeuwen. Langzaam word ik oud,
stram en vol littekens, een jammerhout,
soms toch met jonge scheuten begenadigd.

Mijn ledematen knoestig, schots en scheef,
mijn bast door bliksem, storm en wind beschadigd.
Dat maakt me allemaal niet uit. Ik leef.

Zondag 9 oktober was de feestelijke presentatie in de Werkschuur van Natuurmonumenten in Oud Reemst, met veel aanwezige dichters én boswachters. Jacques en ik hadden Co Woudsma meegenmomen, die ook een gedicht voor het boek leverde:
'De beken' (op nummer 34). Tot mijn plezier was ook mijn oude vriend (niet zó oud, maar ik ken hem al mijn hele leven) A.L. Snijders aanwezig: hij schreef het voorwoord. AFdH Uitgevers hebben de bundel prachtig vorm- en uitgegeven.

Op de eerste foto staan Co en ik te praten met Adinda Crans, de samenstelster. Op de tweede foto zijn A.L. Snijders en ik jeugdherinneringen aan het ophalen. Er moest natuurlijk ook (in de regen) gewandeld worden, op de derde foto.



View My Stats
Posted by Picasa

Geen opmerkingen: