dinsdag, juli 06, 2010

Arend's oorlogsverleden



’k Bezocht Den Haag voor Arend landverrader.
Een ambtenaar ontving me, bracht me thee,
en kwam toen aanlopen met zijn dossier.
Eerst keek hij het zelf in. Na wat geblader

kreeg ik het overhandigd. “Met uw vader,”
zei hij, “valt het, geloof ik, nog wel mee.”
Oh nee. Arend was lid van het - Hou Zee -
Commando Pieters, een soort doodseskader.

Ik was misleid, bedrogen door twee gekken:
die psychologe en de ambtenaar.
Het Jagdkommando Pieters*, zou ’k ontdekken,

getraind in spionneren, liquideren,
ging zo te keer in ’t laatste oorlogsjaar
dat Willy Lages** hen liet arresteren.

* Drie leden van het SS-Jagdkommando Pieters werden na de oorlog geëxecuteerd: Pieters, Heinemann en Van Zanten.
** hoofd van de Duitse politie in Nederland tijdens de bezetting.


Foto van A.J. Pieters

Zie ook het dossier van de VPRO: http://geschiedenis.vpro.nl/programmas/2899536/afleveringen/24981565/items/25218313/

View My Stats

Geen opmerkingen: