zaterdag, januari 30, 2010

Dokter van der Upwich*




Hij was natuurarts, ik was twaalf. De man,
van bloedzuigers en braakkuren bevlogen,
bezag me koel en zonder mededogen.
Ik was te zwaar, zei streng heer charlatan.

Dus deed hij brood en zoetwaar in de ban.
Een vreselijk dieet werd afgewogen
van rauwkost, granen, zemelen, gortdroog en
ook calcium injecties nu en dan.

‘k Zat wekelijks te wachten tussen ouden
-met meestal kanker en al weg aan ’t teren-
vol schuldgevoel: ‘t dieet niet volgehouden.

Dan was ik aan de beurt. De dokter wilde
hormonen in mijn schildklier injecteren.
Ik rende weg, terwijl ik van angst trilde.


*Nr. 4 op de top twintig van kwakzalvers in de 20ste eeuw,
samengesteld door de “Vereniging tegen de kwakzalverij.”
Hij was NSB-er tijdens de oorlog.




View My Stats
Posted by Picasa

Geen opmerkingen: